Fördelar med yoga och meditation

Fördelar

1. Lugn

Hjärnan behöver få pauser från alla tankar ibland. Mitt i vardagens stress blir meditationen en välbehövlig paus. Tystnaden som följer är harmonisk och jag hittar ett lugn inuti. Jag får äntligen ta djupa andetag och låta all oro blekna bort. Kroppens rörelser och signaler hamnar i fokus.

2. Fokus

Yoga och meditation är ett perfekt sätt att träna på närvaro. Jag fokuserar på nuet och låta alla andra distraktioner passera. Med den här kunskapen har jag blivit bättre på att fokusera på andra vardagliga saker och jag blir mer medveten i nuet.

3. Hälsa

Avslappning är generellt bra för hälsan. Man kan även praktisera yoga med kroppsrörelser, som en träningsform. Det finns vetenskapligt bevisade fysiska fördelar med yoga i rörelse. Bland annat minskar det blodtrycket, ökar hjärnans kognitiva funktioner, minskar stress, ångest och depression, ökar matsmältningen och förbättrar hållningen. (Läs mer HÄR).

GANX6925 - kopia.jpg

4. Smärthantering

Forskning har visat att meditation kan hjälpa människor att hantera smärta. Meditationen har lärt mig att acceptera smärtan för vad den är, utan att stanna vid den eller älta den. Det har hjälpt mig under många svåra stunder. Jag rekommenderar meditation för alla med smärtproblematik. (Läs er HÄR).

Hur gör man?

Gå in med ett öppet sinne. Ställ inte för höga krav på dig själv – övning ger färdighet, precis som med allt annat. Börja med fem minuter om dagen, det räcker. Det finns fantastiska vägledda meditationer/yogapass i appar och på Youtube. Lycka till!


Nya inlägg här på bloggen varje onsdag. Tack för att du vill läsa!

 

 

4 reaktioner till “Fördelar med yoga och meditation

  1. Hej Amanda!
    Detta inlägg – som hämtat från en mellanstadielektion eller en vårdcentral – är nu dryga två år gammalt. Jag vet nu vad jag som kommentator inte visste gångna veckan. Att du trots skadan satte krav på dig själv som vittnar om din fostran:
    ”Vi måste alla bidra för att rädda vårt klimat och vår miljö. Jag utmanar dig att sätta egna hållbarhetsmål!
    Redan klarade mål:
    • Äter 90% vegetariskt och veganskt
    • Har inte åkt flygplan på fyra år
    • Köper endast ekologiska hygien/skönhetsprodukter
    • Säljer/donerar saker jag inte använder
    Framtida mål:
    • Köpa mer begagnat (t.ex. second hand)
    • Bojkotta ”fast fashion”
    • Källsortera bättre
    • Plastbanta (t.ex. handla med tygpåse, undvika plastförpackningar)
    • Minska bilresor (när jag är frisk och kan åka mer kollektivt)”
    Jag hittar beundransvärda principer i texter om alkohol, kroppsideal, sinnesupplevelser och musik. Du skrev om att våga vara en nörd och sätta upp mål i termer av
    • 100 romanklassiker
    • 50 klassiska diktsamlingar
    • Författare och poeter från världens alla länder
    • Historiebok om världens alla länder
    Du hörs verkligen ”dedikerad och fokuserad på målet. Det gäller att vara tålmodig och nitisk”
    Det är en rätt hög ribba. Men vi får jussom var och en själva välja meningsfulla utmaningar. Det är praktiskt taget så jag läser uppmaningar från pingsthåll. Så det är därför som jag påminner mig själv om att du är församlingsbarn. Jag hör nämligen inte några maktanspråk från svenska pingstvänner – lika lite som jag hör maktanspråk eller fördömelse ifrån dig. Faktum är att det är Jonas Gardell som går ut hårt och ökar i regelrätta krav på partiledare och därmed väljare. Författarens ”händer skakar” – och jag tänker på din sjukgymnastik.
    Emellertid fick jag aldrig riktigt välja ‘mindfulness medition’ utan bedömdes bara ha ett stort behov av metoden. Du skulle nog kalla den individuella introduktionen för gaslighting.
    Alltså blev jag mer intresserad av forskning i ämnet än gemene man. Hittade inte bara skildringarna av mental träning och fokus på det som är gott och välbehagligt utan också sömnrubbningar, hypersensitivitet, oförklarlig ångest och återupplivande av traumatiska minnen i rapporterna från Britton Lab, brown.edu
    Är nyfiken på era erfarenheter så här ett par år senare. Vad blev resultatet av din meditation – eller till och med bättre med tiden?

    Gilla

  2. Här är jag nämligen rejält skeptisk och innan du hinner berätta om dina egna erfarenheter vill jag nämna några saker:

    Jag frågar uteslutande efter utvärdering. Du behöver inte argumentera för rättvisa. Det handlar inte om huruvida kristendomen under många generationer har varit priviligierade i Sverige. Du behöver inte tala till mitt sunda förnuft, i termer av att mindfulness är så bra/praktiskt/optimalt – you name it. Det är inte ens nödvändigt att kommentera att du inte kan svära dig fri från bias.

    Det handlar nämligen om väldigt aktuella och relevanta restriktioner angående andliga övningar inom vård, skola och omsorg. Vill förespråkare för mindfulness/yogakonceptet ändra lagen, rösta då på dem som står beredda att göra det. Annars kommer det inte handla om pragmatism utan om hyckleri.

    Jag tänker inte använda några analogier för att beskriva mindfulness/yogakonceptet som fenomen inom offentlig sektor, eftersom de skulle kunna låta absurda i ett offentligt samtal. Men tro mig. Jag tänker inte ta risken att implementera mindfulness om metoden nu så bara ha råkat ge de effekter som den sägs kunna vara bot för.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s